Vaadimme tasapuolisuutta ikäihmisten palveluihin. Varha markkinoi aktiivisesti asiointia digitaalisesti seuraavasti:
- Tulisi ottaa Chat-kanava käyttöön.
- Oman hyvinvoinnin edistämistä omaolossa, oirearviointia ja hoidon tarvetta jonottamatta sekä itsehoito-ohjelmat.
- Hyvinvointiopastaja, joka on maksuton verkkosivusto ja se palvelee kaikenlaisia ja kaikenikäisiä ihmisiä.
Nämä kaikki ovat tosi hyviä palveluja heille, joilla on nettiyhteydet sekä tietoa ja taitoa käyttää niitä.
Eläkeliiton Someron yhdistys muistuttaa Varhaa siitä, että ikääntyneiden palvelujen informointi tulee saada myös kirjallisesti.
Pitää saada myös henkilökohtaista palvelua, ottaen huomioon alueellinen tasapuolisuus. Viranomaisohjeiden ja terveystietojen on oltava saatavilla myös painetussa muodossa. Eläkeliiton toteuttaman laajan kyselytutkimuksen +60-barometrin tuloksissa on tämän päivän merkittävänä ongelmana palvelujen ja asioinnin muuttuminen digitaaliseksi. Se on jättänyt jo 33 % vastaajista viranomaispalvelujen ulkopuolelle. Toiseksi merkittävimmäksi ongelmaksi koettiin terveyspalveluiden puute. Varhan strategian mukainen tavoite ikääntyneiden palveluille on, että jokainen ikääntynyt varsinaissuomalainen voi asua kotihoidon ja tukipalveluiden avulla mahdollisimman pitkään omassa kodissaan. Mutta kotihoitoa ja ympärivuorokautista hoitoa tarvitsevat asukkaat ovat pulassa! Tutkimuksen mukaan palvelujen piiriin on vaikea päästä ja valitettavasti monet palvelut karkaavat osalle ikääntyneistä saavuttamattomiin ja monesti palvelu on heikkolaatuista.
Valitettavasti kurjistuminen jatkuu. Sote-säästöt iskevät edelleen kotihoitoon, perusteluna teknologian hyödyntäminen. Teknologian hyödyntäminen hoidon apuna on jo tällä hetkellä lähestulkoon sen verran, kun sitä on mahdollista käyttää. Huonokuntoiset asiakkaat tarvitsevat nimenomaan kotikäyntejä. Yhtenä hyvänä palvelumuotona olisi saada omalääkäripalvelu toimivaksi.
Eläkeliiton Someron yhdistys muistuttaa Varhaa potilaslaista eli potilaan asemasta ja oikeuksista.